Forskning
Jeg forsker i forskellige emner relateret til børns sprogtilegnelse.
Jeg er eller har været tilknyttet følgende forsknings- og udviklingsprojekter:
Jeg er eller har været tilknyttet følgende forsknings- og udviklingsprojekter:
- Tværsproglighed i læreruddannelsen (samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, UC Syd, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UCN, VIA University College; finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF)
- Nye veje til dansk for flersprogede børn – i overgangen fra dagtilbud til skole (samarbejde med 2 Timer om Ugen; finansieret af Novo Nordisk Fonden)
- Sprogstimulering af flersprogede førskolebørn (samarbejde med 2 Timer om Ugen)
- Forsøgs- og udviklingsprogram med sprogprøver i børnehaveklassen (Sprog i Børnehaveklassen) (for Børne- og Undervisningsministeriet)
- Børns tilegnelse af derivativer
- Børns tilegnelse af komposita
- Fart på sproget (finansieret af Socialstyrelsen)
- Sprogpakken (finansieret af Servicestyrelsen)
- Fra lyd til ord - hos danske børn i alderen 9-30 måneder (støttet af Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation)
- Interaktion mellem leksikon og morfologi i modersmålstilegnelsen (støttet af Carlsbergfondet og Syddansk Universitet)
- Herunder: Børns tilegnelse af pluralis
- Sprogvurderingsmateriale til 3-årige (finansieret af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender)
- OLAM (datalingvistisk kodningssystem for dansk)
- De store danske CDI-projekter under Odense-projektet i sprogtilegnelse (støttet af Statens Humanistiske Forskningsråd)